onsdag 12 oktober 2016

Ny bostad, ny skola, nytt liv

Då var det klart. Vi ska flytta! Kontraktet skrevs på igår!

Det handlar ju inte om någon jätteglytt direkt. Mer granngårds. Men till något lite större och lite billigare. Och lite mer centralt.

När vi flyttade hit tänkte jag, ååååhh vad skönt att vara nära lite grönområden och sjön och lite längre ifrån allt hets. Sedan tröttnade jag på att det inte fanns några matvaruaffärer, bankomater, apotek, transportmedel, vänner och annat nödvändigt. Och mata ankor nere vi sjön gör vi ju inte så ofta ändå.

Och så sköt avgiften på lägenheten i höjden på ett helt absurt vis. Ok, att vi har inflation i det här landet. Typ 40 procent per år. Men det förklarar ju inte hur avgiften kunde öka med 150 procent på 1,5 år. Med andra ord har vi inte råd att bo kvar. Och det är väl lika bra det.

Nu ska vi alltså bo närmare tunnelbanan, affärer, men ändå i vad jag anser vara det bästa kvarteret i hela staden. Mina tre absoluta favoritkaféer ligger i samma kvartersblock, plus att vi får tre stora välsorterade supermarkets inom två kvarter. Tunnelbanan två kvarter bort. Och en av stadens viktigaste avenyer två kvarter bort. Plus åtminstone fyra nära vänner inom gångavstånd.

Tråkigt är ju att det blir betydligt längre till Leons dagis, och att jag inte hittat någon liknande förskola i närheten. Det nya området är lite sådär jobbigt elitistiskt, så skolorna i närheten är dyra och snofsiga. Inget för oss, med andra ord. På plussidan, ett av stans bästa offentliga dagis ligger precis runt hörnet och vi har sökt dit. På minussidan, det är jäkligt svårt att få plats på de offentliga förskolorna. Men vi håller tummarna.

Tänkte att jag skulle reda ut lite om det argentinska skolsystemet, då jag äntligen börjar få kläm på det hela. Man har alltså offentliga skolor, som är gratis, men alltså jättesvåra att komma in på. Förra året var det 11 000 barn i Buenos Aires som hamnade utan skolplats. De privata skolorna är oftast svindyra. Väljer du en katolsk variant kan de vara subventionerade av staten och då kosta mindre, men de "vanliga" skolorna kommer kosta 5000 kr i månaden och uppåt. Dagis är lite billigare, men då går du bara i regel tre timmar per dag.

Dagis gäller i regel från 45 dagars ålder till fem år. Vid sex år börjar skolan. Men du kan börja skolan redan vid tre års ålder, vilket många gör för att säkra sig en plats tills den obligatoriska skolan börjar vid sex. För även i de privata skolorna är det svårt att få plats och du måste ibland betala för en plats flera år innan. Tror jag. Det har ju inte vi gjort, så jag känner att Leon svävar runt lite på öppet skolhav just nu. Men men... håller tummarna för att det löser sig.

Ska försöka publicera bilder på nya lägenheten och området så småningom. Så länge får ni nöja er med dagens stora fynd. En bag-in-box. Med tre liter färskpressad ekologisk äppeljuice. För 90 kronor. Som hittat!

Vardagslyx, kallar vi detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar